Ursprung

Brussel, Ministerie van Verkeerswezen + MIVB, 1982

Jahr
1982
Seitenzahl
214
Sprache
NL
cv

Deze publicatie is aanwezig in de Brukselbib en te raadplegen bij Brukselbinnenstebuiten, na afspraak tijdens de kantooruren.

onthaal@brukselbinnenstebuiten.be
Hopstraat 47b1 - 1000 Brussel
02-218 38 78


Inhoud: "In 1981, twee jaar voor de opening van het Museum voor Moderne Kunst in Brussel, bevond het echte museum voor hedendaagse kunst van de hoofdstad zich nog steeds in de metro", schreef Herman Liebaers, voorzitter van de Kunstcommissie van de Brusselse metro. Dit project, dat in 1969 van start ging en meer dan tien jaar lang werd gesteund door Emile Langui, voormalig voorzitter van de genoemde Commissie, had als belangrijkste taak "te beoordelen of monumentale realisaties opportuun waren op basis van de locatie, de volumes, het verkeer en de omgeving". Weinig kunstwerken, maar wel van hoog niveau en rationeel geïntegreerd in het architecturale geheel. Alle acties worden uitgevoerd in nauwe en collegiale samenwerking met architecten, ingenieurs, technici, de overheid en ambachtslieden.
Na het overlijden van Emile Langui in 1980 bestond de nieuwe commissie naast de oude leden Robert L. Delevoy, Jean Remiche, Ludo Bekkers en Robert Rousseau.
Bijzonder vermeldenswaardig zijn de decoraties van het station Anneessens: Sept Ecritures, inkt op papier gemaroufleerd op hout van Dotremont en Alechinsky, Nos Vieux trams bruxellois, een groot olieverfschilderij op paneel van Paul Delvaux voor het station Bourse, Integration Roodebeek, gemaakt van roestvrij staal door Luc Peire, Ensor. “Vive la Sociale”, olieverfschilderij op paneel door Roger Raveel voor het station Mérode...

Veröffentlichungsart
Buch
Kategorie
Kunst
Mobilität
Region
Region Brüssel-Hauptstadt
Share this