Brussel, VUBPRESS, 2004
Deze bundel artikelen geeft een overzicht van de onderzoeksactiviteiten rond het aspect taal zoals die bij het begin van de eenentwintigste eeuw worden gevoerd. Het is interessant hierbij na te gaan in welke mate de onderzoeksfocus zich in de loop der jaren heeft verplaatst. Vijfentwintig jaar geleden lag de nadruk veel meer op de relatie tussen dialect en standaardtaal terwijl nu de aandacht ligt op taalonderwijs en meertaligheid. Deze verschuiving sluit uiteraard aan bij de enorme evolutie die Europa en ook Brussel hebben doorgemaakt. Niet het aanleren van één of zelfs twee vreemde talen is belangrijk maar wel het aanleren van zoveel mogelijk talen … Niet tweetaligheid is vandaag belangrijk, wel meertaligheid...!
Talen leren en taalvaardigheid plaatsen zich hiermee op de voorgrond en bijgevolg wordt het taalonderwijs een van de belangrijkste aspecten van het taalbeleid in Brussel tijdens de komende jaren. Het is zeker van belang deze evolutie met open vizier te analyseren en er profijt uit te halen.
De tijden waarbij Nederlandstaligen en Franstaligen elkaar in de haren vlogen zijn voorbij. Wat daarvan nu nog rest zijn achterhoedegevechten gevoerd met achterhaalde argumenten.
Deze bundel toont aan dat de studie van vreemdetaalverwerving en meertaligheid in het onderwijs een materie is die grote aandacht verdient en belangrijke gevolgen heeft voor de menselijke ontwikkeling in het algemeen en voor de Europese burger in het bijzonder. Brussel kan en moet hierbij een voortrekkersrol spelen. Het Centrum voor de Interdisciplinaire Studie van Brussel doet dit al meer dan vijfentwintig jaar en illustreert op deze wijze de rijkdom van een van de meest fascinerende en boeiende meertalige steden: Brussel.
Inhoud
Woord vooraf
- Meertaligheid in Nederlandstalig secundair onderwijs in Brussel: verslag van een effectenstudie
- Invloed van contact op taalattitudes en taalleermotivatie in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel
- Taalvaardigheid van Nederlandstalige en Franstalige leerlingen in het Nederlandstalig secundair onderwijs in Brussel
- Meertaligheid en meertalig onderwijs als voorbeeld van interdisciplinair, cognitief onderzoek in maatschappelijke context
- Onderwijsproblematiek en alternatieven voor vernieuwing in Brussel op basis van een neurocognitieve aanpak
- Meertalig onderwijs en etnografisch onderzoek in Brussel: twee uitzonderingen op de regel
- Bilingual Education for the Deaf in Flanders
- Duits en andere ‘vreemde’ talen in Brussel: een attitudeonderzoek bij Brusselse studenten uit een economische studierichting
- De relatie tussen kenmerken van de leerder en leersituatie en woordenschatverwerving van het Nederlands als tweede taal door 2,5-jarige allochtone kleuters in Brussel
- Taal en onderwijs in Brussel: het spanningsveld tussen het pedagogische minimum en het politieke maximum
Chronicle
- Beeldvorming van identiteiten in de Nederlandstalige en Franstalige pers. Een vergelijkend inhoudsanalytisch onderzoek met de gemeenteraadsverkiezingen van 1970 en 2000 in Brussel als invalshoek door het ‘Centrum Brussel’ tot stand gebracht
- Een nieuw referentiewerk over de Brusselse negentien gemeenten en het Brussels model
- Internationale samenwerking WOG/BRUT (Brussel) – GREAPE (Montréal). Werkbezoek aan het GREAPE (12-19 september 2003)